cutia cu pereti de cer

cutia cu pereti de cer

marți, 30 decembrie 2014

Over The Counter

"Felicitări pentru alegerea făcută! V-ați ales o profesie deosebită!" Este tot ce-mi mai amintesc din discursul Decanului, de la ceremonia de deschidere.
Au urmat apoi 5 ani de satisfacție, lacrimi, bucurii, teamă, limite depășite, nopți albe și zile și mai albe, emoții, nesiguranță, eprubete sparte, cobai, analize, cozi nesfârșite la balanțe mai vechi decât profesorii, zeci de preparate și sute de ore de căutări la microscop, aburi de cafea ieftină, sandvișuri, conserve, duminici petrecute pe peron, bani de acasă împachetați printre haine.... Au trecut ani de studenție frumoși și grei, în așteptarea zborului final.

Au venit apoi zile în șir de panică și deznădejde, de necunoscut, de debusolare, zile în care nu mai regăseam nimic din fundamentul acestei profesii, nimic din frazele promise de noi la jurământ. Cred ca în orice profesie te așteaptă câteva palme zdravene după absolvirea studiilor aferente. Pentru că se dovedesc prea depășite, prea clasice. Discrepanța dintre facultate și job, pe care am întâlnit-o însă în domeniul medical, e halucinantă.



După absolvire, am fost prinsă în valurile spumoase și amețitoare ale rechinilor de lanțuri (comerciale și, mai deloc, farmaceutice). Am trăit dezamăgirea de a fi fost mult mai apreciată și mai respectată de cadrele universitare, în postura de student, decât acum, farmacist fiind, de către patronii lanțurilor (moștenitori de profesie).
Sunt mulți pacienți care se vor tulbura când vor citi aceste rânduri și care se vor gândi (sper!) de două ori înainte să intre într-o farmacie, însă trebuie să mărturisesc că am trăit momente în care, managerul mi-a schimbat produsul de sub counter, ce urma a fi recomandat, din motive... contractuale, sa zicem.
Marile lanțuri de farmacii ar trebui să își adauge în titulatură și denumirea brandului pe care îl promovează agresiv (ex. "Farmacia Zet - locul unde, indiferent de problemă, îți vor fi recomandate doar produse din gama Igrec")
E al naibii de greu și de dureros, pentru noi, farmaciștii care îmbrățișăm moralitatea mai mult decât targetul, să menții încrederea unui pacient (câștigată, de asemenea, greu) când acesta te roagă insistent să-i comanzi diclofenacul românesc, căci i-a fost eficient ani de zile, iar tu ridici din umeri, frustrat, știind că managerul tău nu comandă produse atât de ieftine.
Alarmant e și faptul că, din dorința unor câștiguri din ce în ce mai mari, medicamente cu regim special, care necesită obligatoriu rețetă pentru eliberare, sunt vândute (da! vândute, ca portocalele de Craciun) de colegi de-ai mei cu permisiunea managerului (deși, la un control, avizul ii este ridicat celui care eliberează, nu celui care aprobă): antibiotice, antidepresive, analgezice puternice, unele antitusive, celebrul algocalmin, care din 2011 a intrat pe lista medicamentelor eliberate doar cu prescripție. În această situație, pacientul are cel mai mult de suferit, deoarece este dezinformat și derutat. El va alege totdeauna farmacia cu "angajați cumsecade", dispuși să elibereze oricând 3-4 pastile de ampicilină, argumentându-le ferm că-i sunt suficiente pentru o durere cruntă de dinți. Prin comparație, cum suntem catalogați noi, ceilalți farmaciști, care ne încăpățânăm să cerem rețetă pentru o banală codeină, mai ales că toată viața și-au tratat tusea cu ea, fără nici o prescripție?

Oameni buni, vânătorii de targete ne fură și ultima doză de moralitate, aruncă la pământ profesia noastră și ne strivește valorile, transformându-ne într-o turmă de vânzători hipnotizați.



Adesea, în concediu, imi întâlnesc rudele și persoanele dragi de acasă, din micul Câmpulung. Am făcut un obicei din a-mi revedea vechi colegi la cofetăria din oraș și de a ne arunca în ceașca cu ceai negru frustrările și iluziile profesionale. Ana, buna mea prietenă și colegă, care după terminarea facultății, a decis să se întoarcă în Câmpulung, îmi șoptește de multă  vreme în ureche despre satisfacția pe care i-o aduce lucrul într-o farmacie independentă. De multe ori, am pus entuziasmul ei pe seama presiunii mai mici care există, în general, în farmaciile din provincie. Însă , cu fiecare discuție avută, am început să fiu din ce în ce mai receptivă la mesajul ei. Speranța unei împliniri profesionale, așa cum am fost făcuți să credem în timpul facultății, se pare că o reprezintă puținele farmacii independente care mai există (încă) în țară.
Nu am fost vreodată prea atentă, în București, la astfel de farmacii, cu atât mai mult, nu m-am gândit niciodată să profesez într-una din ele, din simplu motiv că auzisem de agonia în care se zbateau, prin înghițirea lor de către marile lanțuri. Am fost surprinsă să aflu că, pe harta Bucureștiului, sunt astfel de farmacii care țin piept "șacalilor"  din industria farma. Numai în sectorul meu sunt 11 farmacii. Dacă tot am ajuns la cifre, am identificat la nivel național un număr de aproximativ 800  de astfel de farmacii, partenere într-un demers de recâștigare a conceptului de "farmacie a familiei". Strategia de a ajunge la pacient cu respect, empatie și promptitudine, face ca în momentul de față, peste 700.000 pacienți să apeleze săptămânal la serviciile profesioniste din cadrul acestor unități medicale, care acum mai bine de 30-40  de ani reprezentau "adevăratul sistem farmaceutic" din țară.

Acum trei luni , când am revăzut-o ultima dată pe Ana, m-a chemat, pe tura ei, într-o astfel de farmacie din Câmpulung . Am observat imediat că era semnalizată Vivat Familia- din grijă pentru familie.



Purtând cu mine încărcătura targetelor și a produselor preferate de furnizori (generoși în cadouri și vouchere), am fost atentă și i-am cerut informații din spatele counterului. Ana mi-a povestit imediat că în farmaciile în care s-a implementat conceptul Vivat Familia, grija față de pacient primează, nefiind forțată de nimeni să pună în punga pacientului cele mai scumpe medicamente sau produse. Mi-a dat și exemplu: campania derulată în această perioadă în farmaciile partenere, cuprinde trusa de iarnă, o listă de produse (game diferite, producători diferiți) care să acopere minimul necesar unei familii, în sezonul rece, atât pentru prevenție, cât și pentru tratarea afecțiunilor respiratorii, cresterea imunității și protecția pielii în fața agresiunii gerului.

    

Campania face parte dintr-un proiect ambițios, pus la cale de specialiști în domeniul farma, care vor să asigure pacienților soluții optime la afecțiunile specifice fiecărui anotimp, accesibile oricărui buzunar și disponibile sub forma unui set de medicamente. Precizez aici ca e vorba de medicamente care nu necesită prescripție medicală (OTC-uri).

Libertatea cu care Ana își desfășoară activitatea, lipsa constrângerii targetelor sau a amenințărilor venite de la manageri, o fac să țină capul sus, știind că își practică profesia în concordanță cu deontologia farmaceutică și principiile de bază ale jurământul lui Hipocrate. Iar această libertate este molipsitoare! Sper că pentru cât mai mulți!



Sursă  foto: 
http://pqliving.com/chinatown-walgreens-7th-and-h-st-nw-opens-today-march-21/
http://www.vivat-familia.ro 

6 comentarii:

  1. Bine te-am gasit si multumesc pentru comentariul de pe blogul meu. Interesant acest sistem al farmaciilor cunosc si eu problema, nu e normal, bine ca sunt si programe destul de bune pentru nevoile reale ale pacientilor.Te astept pe noul meu blog.http://ellafairytale.blogspot.ro/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca orice domeniu are aspecte ascunse, numai ca domeniul medical e alarmant de încețoșat. Mulțumesc, te urmăresc cu drag!

      Ștergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună, Diana!
      Poate pentru că eu sunt direct implicată în acest sistem? Văd, ca de altfel mulți colegi de-ai mei, lucruri care fac rău pacienților, dar asupra cărora nu avem nici o putere. O seară frumoasă!

      Ștergere
  3. Din fericire intru foarte rar în farmacii și atunci doar pentru banalul antinevralgic sau paracetamol. Nu m-am gândit până acum la ceea ce prezinți tu aici pentru că ”le aveam pe ale mele”... Exact așa este și în sistemul bancar, la un alt nivel de percepție (mai elaborat și mult mai ascuns). Oameni care vin să își deschidă un simplu depozit se trezesc, în locul depozitului, cu produse sofisticate pe care nu le înțeleg cum ar fi unități la fondurile de investiții. Pensionari care vor un simplu credit pentru cumpărarea unui frigider nou se trezesc cu internet banking pe care nu știu să îl folosească dar pentru care plătesc comsion lunar. Și multe alte exemple, toate din cauza targetului pe care îl au consilierii și a campaniilor în derulare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru precizări, cum spui și tu: bănuiești, dar parcă n-ai crede până nu îți confirmă cineva din interior.
      Din păcate, trăim într-o lume a cifrelor care dezumanizeaza.
      Din cate am înțeles, ai părăsit domeniul bancar. Felicitări pentru curajul de a-ți schimba drumul!
      Și muuult succes pe blog!
      Toate cele bune!

      Ștergere