cutia cu pereti de cer

cutia cu pereti de cer

sâmbătă, 14 martie 2015

Cei trei purceluși și certificatul energetic

Știți cu toții povestea celor trei purceluși meșteri, care își fac casă la marginea pădurii, în vecinătatea jupânului lup, invidios și fometos.
Ei bine, azi, în timp ce îmi savuram liniștită savarina cu cafea, îi zăresc la masa alăturată, sorbindu-și fiecare din pahare frappeul cu ciocolată. Pe masă aveau însă niște schițe colorate, pe care le tot răsfoiau de la unul la altul.
Îmi întind urechile să văd dacă nu cumva tot despre căsuțele lor discutau, pentru că de fiecare dată când te întâlnești cu ei, acesta este subiectul pe care îl dezbat.


- Frate Ghiță, ascultă-mă pe mine! Legea e din 2013, mai exact, 19 iulie. Nu poți ignora acest aspect!
- Da, da! Și eu am citit pe Mediafax. Ghiță, ascultă-l pe fratele nostru mai mic! Știi bine ce am pățit vara trecută cu inundațiile. Dacă îl ascultam pe Zamfiriță și ne făceam asigurarea pe casă, n-am mai fi scos bani din buzunar pentru reparații.
- Frate Ghiță, frate Niță! Nu e deloc complicat, chemi un auditor energetic (un inginer cu multă, multă experiență), îți face câteva măsurători, iar apoi, în 24 de ore, îți calculează cu ajutorul unor programe performante și îți elaborează certificatul de performanță energetică. Dacă nu putem ajunge să îl ridicam personal de la sediul lor, ni-l trimite acasă, contra cost.
- Și cât zici că e prețul unui certificat energetic?
- Frate Niță, pentru case e negociabil, în funcție de suprafață,  de complexitate. Dar, dacă nepoata Pupăză a plătit pentru garsoniera ei 130 de lei, sigur nu ne costă nici pe noi prea mult. Unde mai pui că certificatul este valabil 10 ani. 
- Hmm, eu tot nu sunt convins că am nevoie de așa ceva.
- Hai să îți explic altfel: dacă vrei să-ți vinzi vreodată căsuța, fără acest certificat energetic îți va fi imposibil. Dacă peste doi - trei ani, reumatismul tău te va sili să părăsești vecinătatea pădurii, pentru a te muta în Grecia, la vărul nostru Mistreț? Ce vei face? Te-ai gândit la o astfel de situație?
- Păi,... nu o vând, ci o închiriez.
- Dragul meu frate, e același lucru. Ești obligat să îi prezinți atât cumpărătorului, cât și chiriașului acest certificat. Unde crezi că vei găsi tu fraierul care să accepte chiria fără acest act? Orice contract vei dori să închei în lipsa unui certificat, este supus nulității relative.

- Frățioare, pe mine m-ai convins!
- Mulțumesc, Niță!
- Însă, recunosc că nu am înțeles prea bine ce reprezintă sau ce măsoară acest certificat.
- Stai să-ți explic! Dacă intri pe www.avizez.ro, găsești niște exemple foarte bune. Performanța energetică se măsoară în clase energetice  de la A la G. Clasa A  are un consum de energie mai mic de 125 de kWh/m2/an, acesta crescând până la peste 820 kWh/m2/an,  în cazul clasei G.
- Deci, dacă am înțeles bine, o performanță energetică înseamnă cheltuieli mai mici,  mai ales când afară e iarnă aprigă sau vară toridă. 
- Așa e, Niță! Din păcate însă, pe meleagurile noastre nu se găsesc construcții care sa se încadreze în clasa A. Predomină cele cu clase C sau D.... Dar asta e o altă discuție. 
- Mulțumesc, Zamfirică,  pentru lămuriri! Las' că îl convingem noi și pe Ghiță de necesitatea certificatului energetic. Și acum, hai! Trebuie să ne vedem cu meșterul tâmplar pentru ultimele măsurători. 
- Ai dreptate! Strângeți voi schițele,  cât timp merg eu să  plătesc consumația. 


Și fără sa vreau, în dimineața asta am aflat și eu un lucru util, despre care, sincer recunosc că încă nu aflasem. 
O zi plăcută să aveți, dragi cititori! 




Acest articol este scris pentru proba cinci,  din cadrul Spring SuperBlog 2015


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu